sunnuntai 27. tammikuuta 2019

Paluu New Yorkiin - kaikki ei mennyt ihan putkeen

Lomareissun ehkä jännittävin osuus päättyi oikein hienosti. Auto saatiin ehjänä, ilman naarmuja ja ilman ongelmia palautettua määräaikaan mennessä takaisin autovuokraamoon eli Alamolle JFK:n lentokentällä. Taas saattoi huokaista helpotuksesta, kun kaikki oli mennyt hyvin, ja nyt alkoi loman selvästi helpompi osuus jalkamiehenä New Yorkin keskustassa, joka oli tuttua seutua jo entuudestaan 8 vuotta sitten tehdyn ekan New Yorkin matkan tiimoilta.

Kaikki ei olisi automatkan osalta välttämättä mennyt ihan hyvin, sillä heti New Yorkista lähdettyämme todettiin moottoritien alussa, että no hyvinhän selvittiin sieltä New Yorkista ulos, niin melkein samalla hetkellä eteen hyppäsi peura (tai mikä lie kauris). Siitä selvittiin reippaalla jarrutuksella, koska takana ei ollut muita autoja, mutta ihme että sellainen oli liikkeellä keskellä kirkasta päivää, ja vielä ison kaupungin liepeillä. Jos olisi pelti kolahtanut, olisin varmaan ollut ainoa vantaalainen ellei ainoa suomalainen, joka on ajanut peurakolarin New Yorkissa. Mutta onneksi ei käynyt kuinkaan, kolarin sattuessa aikataulut olisivat ainakin menneet sekaisin oikein kunnolla.

Auton vuokra-ajasta 3 vuorokautta tuli tehokkaasti hyödynnettyä, eli auto saatiin vähän jälkeen klo 21:00 ja suunnilleen samoihin aikoihin autoa oltiin palauttamassa, 3 päivän vuokra-ajasta oli palautushetkellä jäljellä enää noin 20 minuuttia. En tiedä oltaisiinko jouduttu maksamaan lisää, jos oltaisiin ehditty palautukseen vasta puolituntia myöhemmin, eli yliajalla? Ehkä ne eivät siellä vuokraamossa olisi olleet ihan niin tiukkoja, että minuutteja olisi vahdittu, itse asiassa autoakaan ei tarkistettu juuri millään tavalla, kaveri vaan veti skanneriinsa paluukilometrit, ja antoi palautuskuitit ja auto jäi käymään tyhjäkäyntiä palautuskaistalle muiden autojen kanssa, kun käveltiin autovuokraamon asiakaspalveluun tilaamaan taksia.

Autovuokraamosta olisi voitu siirtyä hotelliin Manhattanille Air Train + metrojunaa käyttäen, mutta päätettiin ottaa taksi, että oltaisiin ajoissa perillä. Lähes 1000 km ajopäivän jälkeen sitä jo kaipasikin nukkumaan tai ainakin lepäämään.

Autovuokraamon kassaneiti yritti erittäin avuliaasti tilata taksia ja soitteli ainakin 5 minuuttia, eikä saanut vastausta mistään. Lopulta tärppäsi ja puhelun lomassa virkailija kysyi, että onko noin 90 USD hinta OK, sisältäen kaikki eli all inclusive myös tipit mukaan lukien? Ajattelin, että taksamittarin summa varmaan tarkentuu ajon aikana, ja vastasin, että OK. Taksin saapuessa selvisi, että hinta on tasan 90 USD, se pitää maksaa käteisellä ja heti, ja että mikään maksukortti ei kelpaa.

Eli kyseessä ei ollutkaan mikään taksi, vaan joku autovuokraamon työntekijän oma kaveri, joka omalla autollaan (kylläkin oikein iso ja  hieno limusiini) tarjoutui heittämään meidän hotellille. No - päätettiin hyväksyä diili, vaikka se olikin ainakin 20-30 USD ylihintainen, eli normaalihintainen keltainen taksi olisi ainakin nettitietojen mukaan heittänyt saman reissun 60-70 USD:llä. Ei mennyt hinnan osalta ihan täysin putkeen tämä, mutta parinkympin "liikahinta" koko viikon reissun kuluissa ei nyt kuitenkaan matkan loppusummaa muuttaisi mitenkään, ja raskaalla kaasujalalla varustettu kuski olikin perillä hotellin etuovella jo 42 minuutin ajomatkan jälkeen - mikä on aika nopea suoritus tuolla reitillä. Tai ainakaan itse en olisi sellaista vauhtia uskaltanut pitää, vaikka juuri hetkeä aikaisemmin olin itse hypännyt pois vuokra-auton ratista. Eli jos haluttiin päästä nopeasti hotellille, niin siinä onnistuttiin ihan täydellisesti.

Hotelliksi olin valinnut Hotel Pennsylvanian, syystä että sillä oli niin hyvä sijainti 7th Avenuella 32 ja 33 streettien välissä, ja välittömässä läheisyydessä mm. Empire State Building ja kadun toisella puolella heti naapurissa tavaratalo Macy´s ja Madison Squade Garden sekä punaisen ja sinisen linjan metroasemat ihan hotellin kulmalla, eikä Time Squarellekaan kuin muutaman minuutin kävelymatka, niin hotellin sijaintihan oli aivan täydellinen! Sijainnin suhteen ei petytty yhtään. Mutta muuten antaisin kyllä hotelli Pennsylvaniasta vahvat EI-suositukset, eli jos on tarve vaikkapa vaan lyhytaikaisellekin visiitille Manhattanilla, niin valitkaa joku toinen hotelli - ja ainakaan itse en mene hotelli Pennsylvaniaan enää koskaan.

Siis kun samalla rahalla tai pienellä lisähinnalla saa ihan kunnollisiakin hotelleja, esim. viimeksi 8 vuotta sitten olimme viikon lomalla puolet lomasta Times Squarella Crowne Plaza -hotellissa ja toinen puoli viikosta Manhattanin "toisella rannalla" eli YK:n päärakennuksen vieressä olevassa "One UN New York" niin näitä molempia uskallan suositella varauksetta ihan kenelle tahansa. Jos menee Time Squorelle olevaan hotelliin, niin siellä on ihan "tapahtumien ytimessä" ja esim. yöelämä ja kaikki teatterit ovat ihan kulman takana, toki hintatasokin on korkeampi, eli syömässä kannattaa käydä jossain vähän kauempaa. Joskin Crowne Plazassa aamiainen sisältyi huoneen hintaan. One UN New York -hotellin näköalat taas lienevät Manhattanilla kaikkein parhaat, ja esim. meidän silloisesta huoneesta nro 3825 näkyi koko Manhattan aina vapauden patsaalle saakka. Siinä on näköala, jota ei koskaan väsy katsomaan.

Mutta palataanpa takaisin hotelli Pennsylvaniaan. Olin kyllä huomannut varausta tehdessäni joitakin kriittisiä kirjoituksia netin keskustelupalstoilla, mutta varasin 4-hengen "one bedroom suiten", koska ajattelin että eipä kai sviitti voi olla koskaan erityisen huonossa kunnossa oleva huone. Mutta olin väärässä.

Hotelliin tullessa kaikki vaikutti erittäin hienolta ja upealta. Sisääntuloaula on kerrassaan upea ja sitä on kunnostettu perinteitä kunnioittaen.
Hotel Pennsylvania kadulta katsottuna.


Hotellin sisääntuloaula lähempää.
Näkymät ulko-ovelle sisääntuloaulasta, joka muuten oli aivan valtava.
Sisääntuloaulan päädyssä oli myös kahvila (en tosin käynyt siellä).

Upeita kuvia aulan seinillä.

Hotelli Pennsylvania on valmistunut tasan 100v sitten vuonna 1919.
Uskoisin, että se on ollut valmistuessaan todella komea ja upea hotelli.
Ensimmäinen asia mikä hotelliin tullessa tökkii, on sisäänkirjautumisen hitaus.
Uskoisin, että tässä kuvassa näkyvä jono on noin tunnin mittainen.
Kun saavuimme hotellin check-in counterille, edessämme oli vain kaksi pariskuntaa, mutta siltikin kesti lähes puolisen tuntia, ennen kuin jono eteni niin, että itse pääsimme palvelutiskille. Vastaanottovirkailija "elivät omaa elämäänsä" saapuvista asiakkaista välittämättä, ja välillä katosivat niin, ettei vastaanottotiskillä ollut lainkaan miehitystä. Siinä sitten vaan kaikki hotelliin saapuvat uudet asiakkaat seisoivat jonossa ja ihmettelivät. No, ei me tästä lannistuttu, oltiin vaan onnellisia että oltiin otettu taksi, eikä seikkailtu julkisilla hotelliin, koska siinä aikaa olisi mennyt ainakin tunti enemmän.

Lopulta meitäkin palveltiin, ja pääsimme katsomaan sviittiä, joka olikin yllättävän iso ja tilava. Siellä oli yksi parisänky ja vuodesohva, joka oli helppo muuttaa toiseksi parisängyksi, mutta ongelmana oli se, että vuodesohvaan ei löytynyt petivaatteita mistään. Lakana siinä oli valmiina, mutta tyynyt ja peitot puuttuivat. Lähdimme sitten kyselemään niitä hotellin respasta, jossa oli vain yhden henkilön miehitys, ja hän ei voinut lähteä tyynyjä ja peittoja antamaan. Mutta hän antoi uuden huoneen. Sama ongelma toistui seuraavassakin sviitissä. Ei sielläkään ollut vuodesohvalle tyynyjä eikä peittoja. Ja taas sama toistui, eli saimme vielä kolmannenkin sviitin, mutta ongelma ei poistunut huonetta vaihtamalla.

Sitten sanoimme lopulta sille respan virkailijalle, että hei - unohda nyt se sana "sviitti" kokonaan, ja anna edes joku huone, jossa on 4 sänkyä, sillä jos sviittiin majoittujilta edellytetään, että heillä pitäisi olla omat tyynyt ja omat makuupussit mukanaan kahdella majoittujalle, niin sitä me emme tienneet, ja siksi meidän on pakko saada 4 tyynyä ja neljä peittoa. Muuten yöpyminen olisi aika hankalaa tai jopa mahdotonta. Ongelma ratkesi, kun saatiin yksi pienempi huone, jossa oli 4 sänkyä.

Olimme tyytyväisiä, ja jäimme sinne neljänteen meille osoitettuun huoneeseen. Kellokin oli jo lähes puoli yö, ja uni maittoi. Olihan sisäänkirjautuessakin jo aikaa kulunut lähemmäs 1,5 tuntia, kunnes sitten lopulta neljänteen huoneeseen päätimme jäädä, ja oltiin tyytyväisiä siihen, että saatiin sänky kaikille. Sängyt muuten olikin tosi hyvät, eli niissä ei ollut valittamista. Mutta se sviittiin majoittuminen jäi siis niinkin pienestä asiasta kiinni, että ei saatu vuodesohvalle petivaatteita, kun ilmeisesti siihen aikaan illasta kaikki huonesiivoojat olivat jo lähteneet kotiinsa, eikä respassa ollut henkilökunta voinut poistua omasta työpisteestään.

Miten sitten on mahdollista, että aivan New Yorkin keskustassa huonoon kuntoon päästetty hotelli ilmeisesti pystyy jatkamaan toimintaansa aina vaan, vaikka asiakaspalvelun taso ei päätä huimaa ja paikat ovat rempallaan? Nimittäin heti kun pääaulasta poistuu, niin näkymät hotellin käytävillä ovat ihan toista luokkaa, eli ei mistään kotoisin. Pitkillä käytävillä on kuluneet kokolattiamatot niin, että niihin on muodostunut melkein jo polkuja niihin kohtiin, missä ihmiset ovat kävelleet. Hissiaulassa olevat sohvat ovat rikki ja niille on kaatunut jotain tahmeaa, ilmeisesti olutta tai Coca-colaa. Joten ei niissä voi kukaan istua. Eikä ne ympäröiviä tiloja kaunista, ihmettelen ettei näitä tällaisia ole heitetty jo kaatopaikalle?

Istuisitko hissiä odotellessasi tälle sohvalle? Jos istut, sen jälkeen omat
housusi eivät ole enää kovin puhtaat. Pahimmat kolot sohvassa on teipattu
kiinni ilmastointi teipillä.
Hotelli on todella suuri ja pitkiä käytäviä riittää. Tässä lopulta meidän
kerrokseksi muodostuneessa 5. kerroksessa on aika siisti matto, mutta
joissakin kerroksessa matto taisi olla alkuperäinen, eli 100 vuotta vanha.

Hotellissa on todellakin kunnioitettu perinteitä ja kaikki
remontit on tehty alkuperäistä tyyliä kunnioittaen.
Tämä hotelli saattaisi olla historiasta kiinnostuneille
varsinainen aarreaitta. Mutta itselleni tällaiset ovet 
kaikissa huoneissa toivat lähinnä mieleen jääkaapin oven.
Jos ei olisi tullut sattunut mitään muuta kuin se, että hotelliin kirjautuminen kesti todella pitkään ja vasta neljänteen huoneeseen päätettiin jäädä, niin ei kai siinä mitään, sattuuhan sitä että aina ensin annettu huone ei miellytä, ja jos sen saa vaihtaa, asia on silloin kunnossa. Joten pienistä alkuvaikeuksista huolimatta voisin vielä ihan vaikka suositellakin hotellia sen hyvästä sijainnista johtuen. Mutta lehmän hermoille tuli loppu kolmantena päivänä, kun päivän kierroksilta huoneeseen palatessamme siellä odotti meitä hiiri.

Onneksi hiiri oli ollut vasta vähän aikaa huoneessa, tai sitten se oli todella hyvin syönyt ja kylläinen, sillä se ei ollut koskenut mihinkään. Tai ainakin kaikki puhelinlaturijohdot ja läppärin laturin johto oli ehjinä, eikä edes pöydällä Kanadan reissusta olleita eväitä (viinirypäleitä ja hedelmiä) oltu haukattu. Mutta ei se nyt mukava yllätys ollut kuitenkaan, ja siksi yritettiin lyödä hiirtä kirjalla (kun muutakaan ei löytynyt käteen) jolloin hiiri piiloutui sänkyjen taakse ja kun siirrettiin huonekaluja ja yritettiin osua uudestaan, niin hiiri oli liian vikkelä ja katosi lopulta oven alta käytävälle, ei me nähty sitä enää sen jälkeen.

Mutta tietysti pohdittiin, että jos se vielä palaa takaisin, niin jos vielä palaa takaisin, niin sitten on vaarassa että se voi syödä latureista johdot poikki, ja sen jälkeen ei enää saada ladattua kännyköitä eikä läppäriä, jonne aina talletettiin joka päivän jälkeen valokuvat siltä varalta, että jos vaikka kamera katoaa tai varastetaan, niin ei sitten koko reissun valokuvat häviä siinä samalla.

Joten seuraavana aamuna, kun oltiin lähdössä kaupungille, niin kävin respassa ilmoittamassa, että nyt on pari asiaa, jotka haluan, että hoidatte kuntoon vielä tämän päivän aikana. Ensimmäinen asia on se, että meidän huoneeseen tarvitaan hiirelle pyydys siltä varalta, että jos se tulee vielä uudestaan. Ja toinen asia on se, että me ollaan kyllä maksettu alun perin sviitistä ja neljän hengen majoituksesta, mutta ei saatu sviittiä (muuta kuin kahdella makuupaikalla) joten toinen kysymys on sitten se, että millä tavalla hotelli aikoo kompendoisa nämä asiat? Lisäksi ilmoitin, että haluaisin tavata hotellin johtajan ihan henkilökohtaisesti. Valitettavasti hotellin johtaja ei ollut juuri sillä hetkellä töissä, mutta sain hänen käyntikorttinsa ja sähköpostiosoitteensa, ja laitoin sitten sähköpostilla listan asioista - mukaan lukien se hiiri - josta johtuen en nyt ollut heidän hotelliinsa täysin tyytyväinen.

Hotellinjohtaja vastasikin heti takaisin:

Dear Mr. Rautio, Good morning. 

I would like to sincerely extend my apologies for the inconveniences you described in your email below. I am currently out of the office but I have instructed my team to immediately follow up with you. 

Please allow me a few minutes to get back to you with the answers you requested. 

Hotellista yritettiin soittaakin, mutta olin juuri silloin vapauden patsaalle menevässä lautassa ja merellä tuulesi niin, että en ottanut puhelua vastaan. En olisi kuitenkaan kuullut mitään, kun merellä tuulesi ja laineet löi. Hotelliin palatessamme huone oli kuitenkin perusteellisesti siivottu, sängyt pedattu (niin kuin kaikkina muinakin päivinä), ja kaikki tavarat oli nostettu sänkyjen päälle. Yhdessä huoneen kulmassa oli jotain valkoista pulveria, ilmeisesti hiiren myrkkyä.

Hotelli antoi alennusta 50 USD per yö eli yhteensä 200 USD, joten hiirelle tuli hintaa ja omasta puolestani olen täysin tyytyväinen saatuun korvaukseen. En  tiedä olisiko sitten aito amerikkalaisperhe tässä kohtaa haastanut hotellin oikeuteen, ja vaatinut miljoonakorvauksia? Jotkut urbaanit legendat kun kertovat, että Amerikoissa vaaditaan ihan mitättömistäkin asioista aivan hirvittäviä korvauksia, ja ne vaatimukset ovat myös menestyneet oikeudessa. Ja kyllä he olivat myös hyvin pahoillaan siellä hotellin respassa, eli rahallisen korvauksen lisäksi myös pahoittelivat asioita oikein kovasti.

Tästä tulikin sitten tämän reissun edullisin hotelli, mutta en minä silti sinne takaisin haluaisi mennä, jos ei hotelli ennen sitä koe selvää tason parannusta. Ehkä joillekin esim. Kaukoidän ihmisille hiiri tai pari huoneessa on ihan "normaalia", mutta itse en ole sellaiseen oikein tottunut, en ainakaan hotellissa.

Hotellin lasku. Toiseksi alimmalla rivillä "guest inconvenience" kohdassa
laskulta on vähennetty pois -200 USD ja kyseinen summa hyvitettiin omalle
VISA-kortilleni
Koko lomareissun vastoinkäymiset olikin sitten tässä.

Automatkan aikana käännyttiin yhdessä moottoritien liittymässä väärään suuntaan ja viimeisin eli kolmannen hotellin valinta meni vähän pieleen. Mutta muuten oli aivan upea reissu. Ja hotellikommelluksetkin kompensoitiin, eli saatiin ihan reilu korvaus, vaikka meille ei sinänsä ollut aiheutunut mitään harmitusta suurempaa haittaa, eli kaikki tavarat oli ehjinä ja tallessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti