Ensimmäisen päivän suunnitelmissa oli nukkua pitkään, ja kävellä sen jälkeen kaupungilla omaan tahtiin - kierroksen pituus riippuen siitä, että milloin satutaan heräämään.
Herättiin itse asiassa ihan hyvissä ajoin, ja ehdittiin vielä hotellin aamupalallekin. Minusta matkailijan on hyvä valita hotelli, jossa aamiainen sisältyy hintaan, tai on ainakin saatavilla. Se helpottaa ja nopeuttaa aamutoimia niin, että jää enempi aikaa kierrellä kaupungilla.
Eka hotellimme sijainti oli valittu niin, että se on lähellä metroasemaa. Metro on edullisin tapa liikkua, ja ainoa varma tapa välttää ruuhkat. Ei taksilla ajokaan kalliiksi tule, mutta jos taksi juuttuu ruuhkaan, aika kuluu sitten siellä. Toinen kriteeri ekan hotellin valintaan oli se, että se olisi riittävän lähellä Palm Jumeirah -palmusaarta, joka on 5km pitkä ja 5km leveä palmun muotoinen tekosaari. Siihen ajattelimme tutustua ekana päivänä.
Aamupalan jälkeen lähdimme sitten kävelemään hotellistamme (First Central Hotel Suites) kartassa näkyvää suorinta reittiä pitkin "Monorail Parking Buildingia" kohti. Tämän "Monorail Parking Building" kun kirjoittaa Google-maps ohjelmaan tai navigaattoriin, niin kävelijän on helppo löytää perille. Tässä kartta ekan päivän kävelyreitistämme (punaisella palluralla on Monorail -lähtöpiste, kartan oikeassa laidassa näkyy First Central Hotel Suites -hotelimme).
Keskellä karttaa näkyvää valkoista katua pääsee ison keltaisen kadun yli, vaikka jalankulkijoille oleva kivetty väylä ei olekaan kuin korkeintaan 40cm leveä. Jos liikkuu lastenrattaiden kanssa tai joutuu käyttämään pyörätuolia, silloin Dubaissa ei pääse liikkumaan käytännössä mihinkään. Omat terveet jalat tai taksi tarvitaan.
Monorail on 1-raiteinen ilman kuljettajaa kulkeva automaattijuna, joka kulkee edestakaisin noin 5 km mittaista rataa Atlantis hotellille ja takaisin. Yhdensuuntainen matka maksa 20 dirhamia, ja edestakainen lippu on 30 dirhamia - eli 2 henkilöltä 60 dirhamia (15 euroa). Tämä on itseasiassa Dubain ympäristöllä aika kallis hinta, harvoin edes paljon pidempi taksimatka maksaa yli 50 dirhamia, ja metrossa 1-vyöhykkeen lippu maksaa 6 dirhamia (1,25 euroa) ja 2-vyöhykkeen kertalippu 8 dirhamia (2 euroa). Mutta minusta jos aikataulut vaan sallivat, niin yläilmoissa kulkeva juna tarjoaa hyvät näköalat ja hyvät valokuvausmahdollisuudet palmusaaren läpi kulkiessaan. Periaatteessa samat maisemat näkee kyllä sightseeing-bussin kyydissäkin, mutta silloin liikutaan maanpinnan tasossa. Kulku monorail -asemalle ja lipunmyyntipisteelle kulkee sellaisen ison parkkihallin läpi toisen kerroksen tasolla. Rappuset sinne löytyy aivan ison liikenneympyrän kulmalla olevan rakennuksen pihasta. Tässä kuvia Palm Jumeirah monorail ajalulta:
Kaikki junat (myös metrot) kulkevat automaattisesti ilman kuljettajaa. |
Monorail -juna saapumassa asemalle. |
Monorailista näkymä Atlantis -hotellin suuntaan. |
Atlantis uimarannan puolelta kuvattuna. |
Monorailista avautuu hyvät näkymät myös JBR:n pilvenpiirtäjille. |
Burj al Arab on maailman korkein hotelli, jossa on 62 kerrosta. |
Edestakaisen monorail -ajelun jälkeen pääsee muutaman metrin kävelyllä oranssille metrolinjalle, joka kulkee JBR:n (Jumeirah Beach Residence) suuntaan, ja siellä pystyy vaihtamaan punaiselle metrolinjalle, jota käyttäen pääsee Burj Khalifan juurella olevaan Dubai Mall -ostoskeskukseen, joka on (tai oli) maailman suurin ostoskeskus. Sitä laajennetaan nyt kovaa vauhtia, kun ilmeisesti joku muu meni tai olisi mennyt muuten ohi, niin hetken päästä Dubai on taas ostoskeskusten kokoluokassa maailman ykkönen. Samaan ostoskeskuskompleksiin kuuluva Burj Khalifa on tällä hetkellä (tammikuu 2018) maailman korkein rakennus (korkeus 828 metriä ja kerroksia on 160).
Tässäkin käydään nyt kovaa kisaa maailmalla, ja koko ajan rakenteilla on Saudi-Arabian Jeddaan "Jeddah Tower", joka valmistuessaan 2019 tulee menemään korkeudessa Burj Khalifan ohi. Tämä ei tietenkään ole Dubaita lannistanut, ja siksi 5 km etäisyydellä Burj Khalifasta on jo alettu rakentamaan vielä Jeddah Toweria korkeampi rakennus, joka valmistuu 2 vuoden päästä 2020, ja siinä tulee olemaan kerroksia 265 kpl, siis huomattavasti enemmän mitä Burj Khalifassa, jossa kerrosluku on 160.
Metroasemalta menee jalankulkutunneli suoraan Dubai -mall -ostoskeskukseen niin, ettei jalankulkijan tarvitse kävellä auringonpaisteessa eikä pysähtyä yksissäkään liikennevaloissa. Kävelyä on helpotettu lentokentiltä tutuilla liukumatoilla.
Kauppakeskuksen pinta-ala on yli 100 hehtaaria. Siellä on yli 1 300 myymälää, yksi viiden tähden hotelli, akvaario, luistinrata, vesiputous ja yhdellä aukiolla myöskin jättikokoinen dinosauruksen luuranko. Dubai Mall sijaitsee maailman korkeimman rakennuksen yhteydessä eli myös Burj Khalifa on osa kokonaisuutta. Jalokivi- ja kultasepänliikeitä on kaikkiaan 220, ja pelkästään niillä on tilaa yhteensä 79 000 neliömetriä. Ravintoloita ostoskeskuksessa on 160 kappaletta. Pysäköintialueita on kolme ja niissä tilaa 14 000 autolle. Akvaariossa on kaikkiaan 33 000 kalaa ja muita meren eläviä. Jos haluaa, akvaarioon pääsee myös itse sukeltamaan, tai lisämaksusta akvaarion alle kulkevaan käytävään pääsee katsomaan kaloja myös "altapäin".
Tässä kuvia Dubai Mall -ostoskeskuksesta:
Joillakin mittareilla tässä on maailman suurin akvaario. |
Sama toisesta kuvakulmasta. |
Sukeltajat akvaariossa. Oman käsitykseni mukaan tässä kuvassa vasemmalla on turisti, jota oikealla oleva "oikea sukeltaja" avustaa. |
Kauppakeskuksen vesiputousaukio. |
Luistinratakin Dubai Mallista löytyy. |
Näitä tällaisia aukioita riittää. |
Tällä aukiolla iso dinosaurus. |
Eli kun saapuu akvaariolle, ja kävelee sen pohjatasolta akvaarion päädyssä olevat liukuportaat 2-kerrosta ylöspäin (siis 2 perättäiset liukuportaat, jotka on päällekäin), niin 3-kerrokseen saapuessa näkyy tämän näköinen "Chilis" -ravintola:
Tämä Chilis -ravintola löytyy Dubai Mallista akvaarion päädystä, akvaarion ja liukuportaiden välistä 3-kerroksen tasolta. |
Chilis -ravintolassa me sitten ruokailimme viikon aikana monet kerrat. Kahden henkilön ateriat (monet vaihtoehdot ovat nimenomaan 2 mitoitettuja, eli sellaisenkin voi valita) maksoivat yleensä 70-80 dirhamia, eli noin 15-20 euroa (siis kahdelta yhteensä). Ja siihen jos ottaa ruokajuomaksi vesipullot päälle, niin kokonaislasku kahdelta pysyy edelleenkin alle 25 euron, eli noin 12,50 euroa per henkilö -tasolla. Ja ruoka oli hyvää. Tässä yksi esimerkki aterioista kahdelle:
Ruokailun jälkeen kävimme Burj Khalifassa, jonne olimme etukäteen ennen matkaa varanneet netin kautta ns. auringonlaskun liput. Niiden hinta on noin 50 euroa per henkilö, ja silloin auringonlaskun lisäksi näkee kaupungin sekä päivän valossa, että myös yövalaistuksessa. Pelkkä aamu tai päivälippu (jolloin ei myöskään ole mitään jonoja) maksaa kellon ajasta riippuen etukäteen ostettuna noin 32-35 euroa per henkilö. Itse varasin omat lippumme täältä:
https://www.getyourguide.fi/dubai-l173/burj-khalifa-lippu
Kuvakaappaus tuolta yllä olevan linkin sivuilta. |
Omasta mielestäni lippujen etukäteen varaaminen kannattaa. Jos varaa auringonlaskun lipun ns. "ruuhka-aikaan", niin etukäteen maksetun lipun lunastamisessa Dubai Mall -ostoskeskuksessa ei kulu enempää kuin max 10-15 minuuttia, mikä on lyhyt aika, sillä Dubaissa jonottamista ja liikenneruuhkia riittää. Ja olen kuullut joiltakin matkaajilta, että Dubaisa käydessä Burj Khalifa jäi vallan käymättä, kun jonot olivat niin pitkiä. Se on mielestäni vahinko, jos niin pääsisi käymään.
Omasta mielestäni Burj Khalifan käynti kannattaa ottaa ihan ekalle tai ekoille päiville, koska osaltaan sekin auttaa yleiskäsityksen muodostamisessa, kun koko kaupungin näkee yläilmoista käsin. Ja onhan se komeaa ihan muutenkin. Varsinkin auringonlaskun aikaan, jolloin aurinko menee erittäin punaiseksi, ja häviää minusta näkyvistä jo ennen kuin se kohtaa horisontin. Ilmeisesti sinä päivänä, kun itse kävimme, niin ilmassa oli jotain utua tai hiekkamyrskyä. Riskinä etukäteen varatussa lipussa on se, että jos sen hukkaa matkallaan - silloin rahat meni hukkaan (kannattaa siis tulostaa kaksoiskappale hotellihuoneeseen), ja toinen riski on siinä, että mitä jos onkin sateinen tai sumuinen päivä - eikä näe mitään? No ehkä siinä tilanteessa lipun voisi siirtää seuraavalle päivälle - en tiedä, en kokeillut, kun itselle sattui hyvät kelit.
Tässä näkymät Burj Khalifan 125 -kerroksesta (korkeammallekin pääsisi, mutta ei kannata mennä - sillä se vaan maksaa enemmän, ja näkymät ei kuulemma muuksi muutu):
Näkymät Dubai Mallin suuntaan (Dubai Mall alavasemmalla). |
Burj Khalifan näköalatasannetta sisältä päin 125 kerroksesta, jonne pääsy on portaita pitkin (1 kerros ylöspäin 124:sta). |
Uloskin pääsee maisemia ihailemaan 124-kerroksen tasolta. |
Aurinko alkaa laskea, ja tammikuussa se laski klo 17:45 paikallista aikaa. |
Kuten jo edellä kerroin, minusta aurinko hävisi näkyvistä jo ennen, ennen kuin se oli laskeutunut horisontin tasolle. Outo ilmiö, joka ehkä johtui hiekkamyrskystä tai jostain muusta vastaavasta. |
Burj Khalifan ja Dubai Mallin välissä on vesiallas (sekin jollakin mittarilla maailman suurin). Kannattaa kävellä se ympäri, sillä eri kuvakulmista avautuu huikeat näkymät eri suuntiin. Tässä kuvia omalta kierrokseltamme:
Illalla altaassa on musiikin mukaan tanssiva suihkulähde, joka on suora kopio Las Vegasista. Korkeimmillaan vesisuihkut yltävät 150 metrin korkeuteen. Tässä kuvia - ja esim. Youtubesta löytyy myös useita videoitakin:
Tässä oli siis ekan lomapäivän saldo, tanssivien suihkulähteiden jälkeen lähdimme hotelliin nukkumaan, kun edellisen yön unet olivat jääneet vähän vähille myöhäisestä lennosta johtuen.
Jo aiemmin kerroin matkamme toisesta päivästä, joka täyttyi kiertoajeluista. Näin paljon ehtii siis nähdä 2 päivän aikana, jolloin - jos haluaa - Dubain pystyy näitä askelmerkkejä seuraten katsomaan ihan vaikka yhden viikonlopun aikana lähes kokonaan, tai ainakin muutaman tärkeimmän paikan osalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti