torstai 20. joulukuuta 2018

Autoturistina USA:ssa

En ole koskaan itse ajanut autolla USA:ssa, vaikka linja-auton kyydissä olen matkustanut New Yorkista Washingtoniin ja takaisin, ja haaveissa on kyllä joskus ajaa autollakin rannikolta rannikolle. Sellaiseen reissuun täytyy vaan sitten löytää joku kaveriporukka, sillä oman perheen puolelta innostusta noin pitkälle automatkalle ei tahdo oikein löytyä.

Seuraavalla USA:n matkalla on tarkoitus vuokrata auto, ja ajaa New Yorkista Niagaran putouksille, ja jatkaa siitä eteenpäin Kanadan puolelle aina Torontoon asti. Kun Toronton tärkeimmät nähtävyydet on katsottu, sitten palattaisiin Ontariojärvi kiertäen toista kautta takaisin, ja loppuosa viikon lomasta kuluisi New Yorkissa.

Autolla ajaminen USA:ssa voi olla ja varmaan onkin erilaista kuin mihin Suomessa on totuttu, ja netistä löytyykin lukuisia hyviä ohjeita autolomaa USA:ssa suunnitteleville. Omasta mielestäni pari parasta opaslinkkiä löytyvät täältä:

http://www.suuntanamaailma.com/amerikan-road-trip-selviytymisopas/

http://www.autoeurope.fi/go/kuljettajan-opas-usa/

Tuo jälkimmäinen taitaa olla jossain mielessä "kaupallinen linkki", jossa pyydetään kaikissa käänteistä ottamaan heihin yhteyttä (auttavat varmasti mielellään), mutta kaipa muitakin vaihtoehtoja on myöskin, ja ominkin avuin voi aina selvitä tai asioita selvittää.

Joskus ohjeet ja varoittelut tuntuvat jo melkeinpä hätävarjelun liioittelulta, mutta ehkä niihin on syytä suhtautua vakavasti, siltä varalta että jospa ohjeet ja kokemukset ovat totta kuitenkin?

Tässä joitakin asioita, joita olen itse vähän kummastellut, että onko todella näin?

Esim. täällä linkissä https://www.rhinocarhire.com/Sitemap.aspx seuraavia ohjeita:

Autolla USA:ssa:

1) "Radar traps are more common than fixed cameras. You can also be pulled over by a police car. In all cases, stay in the car until you are approached and keep your hands visible."
Eli poliisin pysäyttäessä kädet täytyy pitää koko ajan näkyvillä? Sitten siitä seuraa varmaankin myös se, että ajokortti ja auton paperit täytyy pitää hanskalokerossa, tai sisäkatossa olevan aurinkolipan takana, josta ne saa pyydettäessä otettua ja näytettyä niin, että kädet pysyvät koko ajan näkyvillä. Pahin skenaario kai on ilmeisesti sellainen, että jos on ajokortti lompakossa ja jos lompakko on povitaskussa, niin poliisi voi kokea käden laittamisen taskuun niin yllättävänä ja uhkaavana, että ampuu heti? Siis siltä varalta, että autossa olevalla olisikin pyssy taskussaan...?

2) "...suomalainen tapa tankata ensin auto ja maksaa vasta sen jälkeen, ei ole hyväksyttyä USA:ssa. Sinun täytyy sen sijaan ensin rekisteröidä luottokorttisi tankkiautomaatilla tai palvelutiskillä ja tankata vasta sen jälkeen. Summa veloitetaan luottokortilta automaattisesti." (linkki: http://www.suuntanamaailma.com/amerikan-road-trip-selviytymisopas/)
Varmasti hyvä tietää tämäkin, niin osaa toimia heti oikein, eikä kulu aikaa ihmettelyyn.

3) "...Selvitäthän kanssamme hyvissä ajoin etukäteen, saako valitsemallasi autolla ajaa toivomiisi naapurimaihin. Jos haluat matkustaa vuokra-autolla mihin tahansa toiseen valtioon, kuten esimerkiksi Kanadaan, Meksikoon tai myös Alaskaan, otathan meihin yhteyttä joka tapauksessa etukäteen jo ennen USA:n matkaa" (linkki: http://www.autoeurope.fi/go/kuljettajan-opas-usa/)

Tämä pitää paikkaansa, ja tätä asiaa kävin sähköpostitse läpi autovuokraamon kanssa, kun auton netin kautta vuokrasin jo ennen matkaa. Jolloin esim. Kanadaan matkustaessa on kaksi reunaehtoa. Toinen ja helpoin niistä on se, että auton vakuutus on koko matkan ajan voimassa vain, jos se vakuutus on tehty siinä maassa, mistä matka alkaa ja mistä auto on vuokrattu.

Tässä kohdin kai kenellekään ei voi virheitä sattua, eli jos lentokone saapuu New Yorkiin, auto vuokrataan lentokentältä ja vakuutukset tehdään siinä, niinä niin kaikki menee automaattisesti ihan oikein. Toinen reunaehto rajan ylityksessä on se, että toiseen valtioon vuokra-autolle siirryttäessä rajan ylitykselle pitää olla autovuokraamon lupa. Ja sen saa kysymällä. Sitten vaan printtaa sähköpostin talteen. Mitään muita järjestelyitä tähän ei oman käsitykseni mukaan liity, ja vuokra-autoja liikkuu esim. Niagaran putousten kohdalla rajan yli molempiin suuntiin satoja kappaleita joka päivä.

Koska oman matkamme ajankohta on tammikuu, kyselin myös onko vuokra-autoon saatavilla nastarenkaita, mutta niitä ei ollut. Kitkarenkaat on alla kuitenkin, joten eiköhän niillä pärjätä. Isot tiet ovat sulina ja hyvin suolattuina kuitenkin.

Sitten pitää myös miettiä missä päin aikoo ajaa. Seuraavan matkan automatka kun alkaa New Yorkissa JFK:n lentokentältä, niin olisi varmasti hienoa ajella Manhattanille, kun matka alkaa sunnuntaina aamulla, niin silloin ei keskustassa ole ehkä pahin ruuhka-aika? Paitsi, että autoja näyttää riittävän siltikin. New Yorkissa - jos liikennemerkein ei ole toisin osoitettu - nopeusrajoitus on joka paikassa 25 mailia tunnissa. Eli 40 km/h.

Koska New York on iso kaupunki, aina jossain päin kaupunkia tapahtuu jotain. Voi olla tietöitä, kolareita tai muuten vaan liikenne ruuhkautuu, ja kun katsoo YouTubessa olevia videoita, voi hämmästellä miten kauan paikasta toiseen siirtyminen saattaa "viikonlopun rauhallisessa liikenteessä" kestää. Siis voi mennä tuntikausia. Ilmeisesti on siis parasta pyrkiä pois New Yorkista isoja moottoriteitä pitkin ja suorinta reittiä. Maaseudulla todennäköisesti on väljempää, eikä tarvitse jäädä ruuhkiin seisomaan.

Saas nähdä miten reissussa käy? Eiköhän tuo hyvin suju, jos on etukäteen hyvin valmistautunut kaikkeen. Ensimmäinen tehtävä on tietysti se, että pitää löytää lentokentältä juuri se autovuokraamo, jossa auto odottaa. Onneksi lentokenttäjuna vie perille, ja ilmakuva juna-asemalta auttaa hahmottamaan autovuokraamono sijainnin juna-aseman vieressä. Käteviä nämä Googlen karttaohjelmat nykyisin! Omassa lapsuudessani olisi vaan täytynyt tutkia karttaa, joka kuitenkin oli epätarkka tai vanhentunut, jolloin sen jälkeen ainoa apu oli kysellä neuvoja... :-)




LISÄYS 21.12.2018:

Ja vielä yksi asia tai pikemminkin varoitus talvella USA:ssa autoileville:

Jos on ollut yöllä pakkasta, ja jos on auton lasit jäässä, niin Suomessa tavallinen tapa liikkeelle lähtiessä on se, että istuu ensin autoon, ja laittaa moottorin käyntiin ja lämpenemään. Ja sitten tulee ulos autosta ja kaikessa rauhassa skrapailee ikkunat puhtaiksi.

USA:ssa tämä ei onnistu näin, ja tässä kohtaa näin toimien voi käydä todella hullusti.

Nimittäin USA:ssa ajetaan aina auton ovet lukittuna, ja monissa automerkeissä on automaattitoiminto, joka itse pistää auton ovet lukkoon minuutti-pari sen jälkeen, kun auto on käynnistetty. No nyt jos kuljettaja on yksin liikkeellä, eikä autoon sisälle jää ketään muita ihmisiä silloin kun kuljettaja lähtee puhdistamaan auton ikkunoita, niin lopputulos on se, että auton laseja puhdistaessa auto lukitsee itse ovensa, ja avaimet ovat virtalukossa ja autoon ei pääse, koska ovet ovat lukossa. Ja auton moottori käy - niin kauan kuin polttoainetta riittää.

Joku "nokkela" voisi tietysti tässä kohtaa yrittää vakuutuspetosta vaikkapa niin, että lyö kivellä yhden sivuikkunan rikki, ja ilmoittaa sitten poliisille ja vakuutusyhtiölle, että autoon oli murtauduttu. Jos kuitenkin auto seisoo hotellin takapihalla parkkipaikalla ja jos siellä on kameravalvonta, niin välttämättä tämä meriselitys ei silloin toimi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti